Ne dorim ca majoritatea tinerilor să iasă la vot pe data 30 noiembrie. În acest sens, am discutat cu peste 1000 de studenți din cinci cămine studențești, de la care am colectat peste 500 de întrebări către politicieni.
Întrebările colectate de la studenți au fost transmise celor șase partide cu potențial de a intra în Parlament: Partidul Liberal, Partidul Comuniștilor, Partidul Democrat, Partidul Liberal Democrat, Partidul Socialiștilor și Partidul „Patria”. Întrebările au fost transmise direct la sediile partidelor, urmate de un email și de apeluri telefonice către persoanele relevante. Doar patru partide au reacționat la inițiativa noastră.
De ce politicienii sunt receptivi față de studenți doar înainte de alegeri, iar timp de 4 ani nu soluționează problemele acestora?
PDM este receptiv la problemele tinerilor, în special la problema locurilor de muncă. Dovada cea mai bună este legea parcurilor IT, care va permite crearea de locuri de muncă mai bine plătite.
Noi am fost mereu receptivi la problemele cu care se confruntă tinerii și le-am promovat din Guvern sau din Parlament. Așa s-au născut multe din proiectele noastre pentru tineri, cum ar fi legea parcurilor IT, care va permite crearea de locuri de muncă bine plătite într-un domeniu de top, sau investițiile în infrastructura sportivă, care i-a determinat pe mulți sportivi, în frunte cu ministrul actual al tineretului și sportului, să se alăture PDM.
O atenție aparte le-am acordat-o tinerilor și în actuala campanie electorală, un capitol întreg din Planul economic pentru creșterea Moldovei al PDM fiind dedicat exclusiv tinerilor. Am făcut acest lucru pentru că noi înțelegem că obiectivul pe care ni-l propunem, de a crește Moldova, nu se poate realiza decât investind în tineri.
La rândul său, PDM este apreciat tot mai mult de tineri pentru că suntem un partid pentru viitorul țării noastre. Noi promovăm valorile democrației europene și ne propunem să aducem mai multă bunăstare pentru țara noastră. Acest lucru înseamnă inclusiv mai multe șanse pentru tineri de a-și face un rost la noi acasă.
Toate acestea stau la baza consolidării noastre politice. Astăzi PDM este un partid care crește în sondaje, are cea mai puternică organizație de tineret dintre toate formațiunile politice, este sprijinit de comunitatea de voluntari Prietenii Moldovei, dar și de cei din Partidul Socialiștilor Europeni, iar numărul celor care vin alături de noi este în continuă creștere. Această ascensiune arată un lucru clar – tot mai mulți moldoveni vor să fie reprezentați de PDM pentru că noi, democrații, ascultăm de oameni și venim cu soluții concrete pentru problemele lor.
Tinerii și în special studenții, au fost întotdeauna o prioritate pentru noi. În ultimii ani, s-au votat legi și au fost aduse modificări în regulamente, astfel încât tinerii să beneficieze de educație de calitate și să se încadreze mult mai ușor în câmpul muncii. Pentru că o problemă a tinerilor este lipsa experienței de muncă la angajare, experiența de practică este deja considerată experiență de muncă. De asemenea, am modificat legislația, astfel încât să obligăm instituțiile de stat să ofere anual locuri de practică în mărime de minim 10% din numărul angajaților, or asta înseamnă 30 mii locuri de practică pentru studenți.
Regulamentul de admitere la universitate a fost modificat, astfel încât acum absolvenții de liceu pot aplica la mai multe universități. De asemenea, anual bursele pentru studenți se redistribuie după rezultatele pe care le obțin aceștia.
De Ziua Internațională a Studentului, Partidul Liberal Democrat din Moldova a lansat Pașaportul Tânărului European, pașaport în care puteți găsi toate realizările făcute pentru studenți.
Această întrebare este foarte des pusă de către tinerii din Republica Moldova, avînd în vedere faptul, că partidele de la guvernare nu au realizat promisiunile sale electorale, în special cele făcute în domeniul educațional și politicilor de tineret. Se creează impresia că guvernanților de azi nu le pasă viitorul prosper al Republicii Moldova. Doar se cunoaște că viitorul aparține tinerilor. Și cei care într-adevăr doresc dezvoltarea, încearcă să facă investiții sociale în primul rînd în tineri. De ce Partidului Comuniștilor i-a reușit să majoreze cuantumul cheltuielilor statului pentru învăţămînt pînă la nivelul de 9,2% din PIB în 2009, iar coaliția l-a diminuat acest nivel pînă la 7,2% din PIB în 2014? De ce în timpul guvernării PCRM anual s-au desfășurat mai multe Forumuri de tineret, iar ultimii ani de zile așa numite «consultări» cu tineri au loc numai înaintea alegerilor? De ce numai deputații PCRM anual înainte de discuții în Parlament asupra proiectului legii bugetului de stat au organizat mai multe întruniri cu studenți în cămine pentru a le afla opinia?
Zilele aceste am aflat o parte din răspunsuri la aceste întrebări. Partidele din coaliția de guvernare prin adepții lor încearcă să vă convingă că data de 30 noiembrie va fi o alegere între Est și Vest. Și declarîndu-se că cică sunt proeuropeni, vă îndeamnă să le iertați greșelile și neîndeplinirea angajamentelor lor electorale «de dragul Europei». Acest mesaj special este răspîndit în mod masiv anume acum, ca să sustragă atenția Dvs de la problemele reale în sectorul social-economic care s-au agravat timp de ultimii 5 ani de zile. Alegerea Vă aparține – sau lozinci despre «istorii de succes» cu buzunarele goale, sau dezvoltarea treptată a țării noastre împreună cu PCRM.
PL este într-o permanentă discuție cu studenții, mai ales că în cadrul Organizației de Tineret avem o structură – Clubul Studenților Liberali, așa încât să putem interacționa cu ei permanent. Unele dintre probleme am căutat să le soluționăm chiar de la începutul mandatului, și nu doar în Campania electorală.
Care este planul Dumneavoastră pentru îmbunătățirea condițiilor de trai ale studenților ce stau la cămin? (extinderea timpului accesării căminului, ameliorarea calității mobilierului, furnizarea apei calde 24/24)
Pentru a vorbi de educație de calitate, este evident că, în primul rând, e necesar să asigurăm tinerilor anumite condiții de trai. Din 2009, am reabilitat 18 cămine studențești, ceea ce înseamnă 11500 studenți care beneficiază de condiții moderne de trai. Este poate puțin, dar urmează și celelalte. Un campus model este cel de la Universitatea de Medicină, unde studenții au condiții bune de trai, apă caldă, stadioane și o sală de sport modernă, băi și grupuri sanitare noi, mobilier calitativ.
În 2010, am dotat toate căminele cu calculatoare și acces la internet.
Urmează ca modelul renovării căminelor de la Universitatea de Medicină să fie implementat peste tot, astfel încât studenții să beneficieze de condițiile care să le permită să studieze.
Noi, Partidul Liberal, am luptat ca accesul în cămine să fie neîngrădit, unele din rectorate au și mărit ora accesului în cămine, altele nu s-au ținut de cuvânt, dar suntem printre puținii care am insistat pe această problemă și avem și rezultate. Cât privește amenajarea căminelor, aceasta este o problemă mai veche, unele universități au început renovarea lor, altele urmează s-o facă prin aprobarea unor parteneriate publice private.
Planul nostru este unul foarte simplu. În primul rînd, statul trebuie să aloce bani pentru modernizarea mai multor cămine studențești unde starea tehnic-materială este într-adevăr dezastruoasă. Putem să urmăm exemplu celor 8 ani de guvernare a PCRM, cînd din contul bugetului de stat au fost alocate bani pentru modernizarea blocurilor de studii și căminelor la mai multe instituții, ca exemplu, Universitatea de cultură fizică şi sport din Chişinău, Universitatea din Comrat, Colegiul naţional de coreografie din Chişinău, Colegiul de Arte din Soroca, Universitatea de la Taraclia.
Într-al doilea rînd, studenții trebuie să conștientizeze că mai multe din aceste probleme statul poate să rezolve numai cu participarea și implicarea activă a tinerilor. Din păcate, trebuie să constatăm, că nici fracțiunea noastră parlamentară, nici cea municipală timp de ultimii 5 ani de zile nu a primit nici o solicitare în forma scrisă din partea studenților cu cerința ca, spre exemplu, noi să ne implicăm în rezolvarea problemei cu privire la graficul furnizării apei sau extinderea timpului accesării vreunui cămin.
Noi așteptăm ca senatul studențesc, sindicatul studențesc și/sau alte forme ale autoguvernării studențești să devină mai activi preluînd practica sindicatelor din Franța, Grecia etc. cînd studenții ies la greve sau acțiunile pașnice de proteste luptînd pentru drepturile lor.
Așa că, stimați studenți, așteptăm propunerile Dvs. concrete cu privire la rezolvarea problemelor studențești! Puteți să le transmiteți pe e-mail pcrmcc@gmail.com.
Susținem modernizarea instituțiilor de învățământ, iar acest lucru înseamnă condiții mai bune în școli, universități și cămine, profesori mai bine plătiți și mai dedicați, învățământ util pentru piața muncii.
Noi credem că un învățământ de calitate nu se poate face fără dotările corespunzătoare. Fie că vorbim de dotările care implică procesul didactic, fie că ne referim la condițiile de trai ale studenților, avem nevoie de investiții masive în infrastructura școlară și universitară.
PDM a sprijinit, din Guvern și din Parlament, investițiile în educație. Dar noi știm că este loc de mai mult și de mai bine. Iată de ce în platforma electorală a PDM este inclus și obiectivul de modernizare a tuturor instituțiilor de învățământ, începând cu școlile și liceele, și terminând cu centrele universitare din țara noastră.
Cum vă propuneți să asigurați absolvenții universităților din Republica Moldova cu locuri de muncă bine-plătite, care le-ar asigura un trai decent? Dacă implică costuri publice, de unde veți economisi?
În primul rînd, planificăm să revenim la acele programe pentru tinerii specialiști care noi le-am promovat timp de 8 ani de guvernare. Spre exemplu, unul dintre aceste programe prevede alocarea din partea statului a îndemnizaţiilor în valoarea de 30.000 de lei pentru absolvenţii instituţiilor de învăţămînt superior şi 24.000 pentru absolvenţii instituţiilor medii de specialitate. În program din 2005 participă tinerii absolvenţi ai instituţiilor pedagogice şi din 2007, cei din instituţiile de profil medical. Începînd cu 2010 urmau a fi incluşi în program şi tinerii absolvenţi care se angajează în instituţiile din domeniul asistenţei sociale, domeniul agricol şi cei din din domeniul culturii. În 2011 a fost depus un proiect de lege al fracțiunii PCRM în acest sens la Parlament, majorarea îndemnizaţiei pînă la 50.000 pentru absolvenţii instituţiilor de învăţămînt superior şi 40.000 pentru absolvenţii instituţiilor medii de specialitate, plus extinderea categoriilor de beneficiari cum este descris mai sus. Reprezentanţii coaliției de guvernare toți acești ani refuzau să examineze proiectul de lege propus, la fel şi includerea pe ordinea de zi.
Totodată, dorim să revenim la implementarea programului de locuințe gratuite pentru tineri specialiști. În 2008 a fost lansat acest program cu asistenţă la procurarea/construcţia de locuinţe în valoare de 100.000 lei. În cazul în care tînărul rămînea să lucreze 5 ani, locuinţa urma să-i fie transmisă în proprietate. Programul a fost stopat la finele anului 2009, iar 57 milioane, prevăzute în acest sens în bugetul de stat pentru anul 2009, nu s-au folosit (peste 640 de cereri aruncate la gunoi), deşi de către ministrul finanţelor de atunci, Negruţă, s-a comunicat că vor fi realocate pentru 2010, acest lucru nu s-a întîmplat. În 2010, 2011, 2012, 2013 bugetul de stat prevedea cîte 10 mln de lei pentru implementarea acestui program, dar acești bani de fiecare dată rămîneau nevalorificate! Motivul oficial – precum că mecanismul de acordare acestor spații locative, elaborat de comuniști, era unul ineficient. Dar dacă într-adevăr se dorea implementarea programului, evident că guvernarea actuală a avut toate posibilitățile să elaboreze un alt mecanism. Astfel, motivul real al lipsei de strategii a coaliției de guvernare întru realizarea acestui program este nedorința lor de atragere a tinelor în localitățile rurale.
Fiecare an, din 2009 pînă în 2013, fracţiunea PCRM la legea bugetului de stat, propunea suplimentarea programului de asigurare cu locuinţe a tinerilor specialişti şi familiilor tinere , cu 47 mil. lei, astfel asigurînd finanţărea la nivelul anului 2009. AIE a refuzat.
PCRM a mai înregistrat un proiect de lege în mai 2010 cu privire la ajutorul din partea statului pentru tineri la închirierea locuinţilor, AIE nu a examinat şi nu a dorit să includă pe ordinea de zi.
Totodată, oferta PCRM propune ca salariul unui tînăr specialist în domeniul bugetar va depăşi de patru ori cuantumul minimumului de existenţă.
Pentru toate aceste și alte inițiative este posibil de găsit acoperire financiară. În cadrul discuțiilor asupra bugetului de stat de fiecare an fracțiunea PCRM propunea, spre exemplu, realocarea banilor de la bugetele mai multor instituții de stat spre domeniul social. Această propunere reiese din analiza, conform căruia bugetul mai multor instituții de stat din 2010 pînă 2014 a fost majorat considerabil.
Absolvenții, dupa absolvirea studiilor, se confrunta cu problema lipsei de experiență la angajare, astfel, la inițiativa Partidului Liberal am elaborat și aprobat Legea privind Voluntariatul, care permite ca tinerii încă de pe băncile universităților să acumuleze experiență pentru a putea fi angajați. Locurile de muncă bine plătite vor veni odată cu integrarea noastră în UE, când vor veni și investitori care vor permite dezvoltarea economiei, de unde vom putea achita salarii și burse majorate, la fel și o protecție socială calitativă.
Una din prioritățile PLDM este de a crea noi locuri de muncă. Știm că multor tineri le este greu să își găsească un loc de muncă după absolvirea universității, în special din cauza lipsei de experiență. Tocmai de asta am făcut posibil ca stagiile de practică să fie considerate experiență de muncă. Pentru a se angaja în funcțiile de începător în instituțiile de stat, experiența de muncă nu mai este obligatorie.
Locurile de muncă sunt un obiectiv principal în Planul Moldova 2020, care ne va ajuta să angajăm cât mai mulți tineri după absolvire. Și asta pentru că vom ajuta afacerile mici și mijlocii să se dezvolte, le vom oferi acces la credite ieftine și vom dezvolta proiecte de infrastructură în fiecare localitate.
PDM este singurul partid care vine cu un plan realist de creare de noi locuri de muncă. Noi vrem să îi ajutăm pe tineri să-şi facă un rost acasă, în Moldova.
În acest sens, PDM propune adoptarea unui set de facilități pentru mediul de afaceri care vor avea ca efect creșterea investițiilor în economia națională. Aceste măsuri nu implică costuri suplimentare de la buget. Dimpotrivă, investițiile atrase vor duce la creșterea veniturilor bugetare, prin impozitarea noilor locuri de muncă.
Concret, PDM propune următoarele măsuri de stimulare a mediului de afaceri:
– Facilități pentru IMM-urile care angajează tineri (3 ani scutire de la plata contribuțiilor sociale aferente noilor angajați)
– Reducerea impozitului pe venit (până la 12% din venituri) pentru firmele care investesc în cercetare și dezvoltare.
– Comasarea taxelor și impozitelor pentru reducerea birocrației.
– Scutirea impozitului pe profit în primii 3 ani de funcționare a unei microîntreprinderi.
– Facilitarea creditării bancare pentru microîntreprinderile nou înființate. Astfel, ne propunem să subvenționăm dobânzile pentru credite bancare de până în 10.000 de euro.
Specialiștii PDM au calculat că aceste măsuri vor atrage investiții în valoare de cel puțin 1 miliard de euro pe an. Cu acești bani vor fi create zeci de mii de locuri de muncă în următorii ani, în special pentru tineri.
Care este strategia Dvs. de luptă împotriva corupției în Republica Moldova?
Strategia de luptă cu corupția înseamnă în primul rând ca legea să funcționeze, pentru asta vom promova oameni cu caracter, profesioniști, persoane neimplicate în acte de corupție, astfel, prin exemplul propriu, să putem micșora nivelul de corupție în republică, ceea ce și facem. La fel, majorarea salariilor și o mai bună protecție socială va însemna reducerea sărăciei, prin urmare, și a corupției. De asemenea, apropierea noastră de UE ne va ajuta să micșorăm nivelul de corupție și o mai bună funcționare a justiției, care trebuie să devină independentă.
PDM susține combaterea corupției prin depolitizarea justiției, creșterea calității corpului de judecători și procurori și reducerea duratei proceselor.
Condiția obligatorie pentru combaterea corupției este asigurarea independenței actului de Justiție. Iată de ce PDM consideră că progresele înregistrate în ultimii ani în Justiție trebuie să continue pe 3 direcții majore:
• Depolitizarea justiției. Numirile din Justiție trebuie eliberate de orice influența politică. Acest lucru este crucial pentru încrederea cetățenilor în justiție și pentru corectitudinea hotărârilor judecătorești.
• Combaterea corupției din Justiție. Considerăm că procurorii, judecătorii, magistrații în ansamblu trebuie să fie bine plătiți dacă-și fac treaba și pedepsiți aspru dacă se dovedesc a fi corupți.
• Accelerarea dosarelor în justiție. PDM va veni în Parlament cu un pachet legislativ prin care va elimina portițele legale prin care procesele se pot prelungi în mod nejustificat.
Corupția rămâne o mare problemă, dar am început deja să luptăm cu ea. Guvernarea PLDM deja a demis 10 judecători pentru corupție, sunt mai multe dosare în acest sens. Nimeni nu a mai reușit așa ceva până acum. Am început procesul de guvernare electronică – foarte multe acte și servicii pot fi făcute deja de acasă, cu ajutorul internetului, fără a da mită funcționarilor. Am pornit o reformă majoră în poliție, care să distrugă corupția. În 2014, PLDM a cerut să fie scoasă definitiv imunitatea parlamentarilor, pentru a putea fi judecați deputații corupți, dar comuniștii și alte partide nu au fost de acord. Lupta cu corupția este un obiectiv principal în Planul 2020 al PLDM. Vrem să verificăm toți judecătorii din Moldova dacă merită să rămână în funcții, să demitem judecătorii care iau mită și să echipăm poliția corespunzător, să promovăm serviciile electronice care să reducă contactul cu oamenii și riscul coruperii funcționarilor.
Eliminarea criminalității și corupției din actul de guvernare este primul punct al programului nostru electoral. Ne obligăm, în cîteva luni, să eliberăm străzile noastre de criminali. Asigurarea ordinii de drept va fi realizată de profesionişti. Noi vom elimina funcţionarii corupţi şi contrabandiştii din cabinetele lor, îi vom atrage la răspundere pe toţi hoţii de ţară şi vom face ca dreptatea şi adevărul să triumfe. Puterea statului şi Constituţia există anume în acest scop.
Noi vom elibera oamenii de afaceri din Moldova şi investitorii străini de ”tutela” şi şantajul structurilor mafiote, vom asigura protecţia juridică a afacerilor de abuzurile funcţionarilor corupţi.
Partidul Comuniştilor din Republica Moldova va asigura respectarea condiţiei primordiale – Lege şi ordine.
Printre metodele concrete de a lupta cu corupția se enumără:
• Judecătorii, inclusiv acei din Curtea Constituţională trebuie să fie aleşi direct, rechemaţi din funcţie de cetăţeni, aşa încît judecătorii să fie sub controlul direct al societăţii — anume aceasta poate garanta revenirea dreptăţii, obiectivităţii, moralităţii şi imparţialităţii în actul judecătoresc.
• Procuratura şi sistemul judecătoresc, structurile statului, responsabile pentru coordonarea activităţii televiziunilor şi radiourilor, vor fi transformate din structuri comerciale într-o armă de lichidare a clanurilor mafiotice şi criminale.
De ce salariul unui parlamentar este mai mare ca cel al unui medic?
Salariile medicilor trebuie să crească, acesta este unul dintre obiectivele PDM pentru medicină.
În Republica Moldova nu salariile parlamentarilor sunt mari, ci salariile medicilor sunt mici. De aceea, PDM a susținut mereu necesitatea majorării salariilor din sistemul bugetar. Astfel, la 1 iulie 2014 salariul tarifar în sistemul de sănătate s-a mărit cu 21%.
PDM este conștient, însă, că pentru a vorbi de îmbunătățirea nivelului de trai din Republica Moldova, salariile din sistemul bugetar trebuie să continue să crească în ritm accelerat în anii care vin. Angajamentul pe care îl face PDM în programul său de creștere a Moldovei este acela de a dubla salariile și pensiile din țara noastră în următorii 4 ani.
Mă bucur că ați formulat această întrebare pentru că acest subiect este, după cum știți, prioritar pentru echipa PLDM. Prin tot ceea ce întreprindem în activitatea noastră de zi cu zi, noi, echipa PLDM, ne propunem ca și în țara noastră munca depusă cu spirit de răspundere să fie remunerată la un nivel corespunzător. Știm foarte bine că avem medici extraordinar de competenți, care în condiții tehnice de multe ori net inferioare fac aceeași treabă, dacă nu și mai bună, decât mulți dintre confrații lor din Europa. Scopul nostru este ca decalaje salariale de acest gen să nu mai existe și fiecare să aibă parte de un loc de muncă sigur și bine plătit. În acest moment salariile, inclusiv cele pentru înalți demnitari de stat, sunt stabilite prin lege. Este important să ne asigurăm că și parlamentarii sunt independenți în vot și intangibili.
Din păcate, trebuie să recunoaștem că nivelul de salarizare este unul destul de mic, de aceea avem nevoie de investiții de unde ar putea veni bani la buget pentru majorările de salarii, inclusiv în domeniul medicinii și al educației. Să știți că în rândul PL sunt deputați onești, care traiesc numai din salariu și își fac meseria cu cinste pentru binele cetățenilor, dovada este și faptul ca nu au fost cazuri de implicare a lor în acte de corupție.
Se cunoaște că pornind de la primul program de activitate a guvernului AIE, politicile sociale au fost excluse din priorităţile statului. Dinamica ponderii cheltuielilor bugetare de ordin social în totalul cheltuielilor bugetare, la fel ca şi ponderea cheltuielilor sociale în PIB a fost, începînd cu anul 2009 în scădere anuală continuă, şi această tendinţă s-a conturat pe fundalul încetinirii aproape de 3 ori a rimului mediu anual de creştere a PIB-ului. De la 32% cheltuieli sociale în PIB în anul 2009 acest indicator s-a redus la 26% în anul 2013, adică cu 6 puncte procentuale. 1 p. p din PIB constituie circa 1 mlrd de lei, iar 6 p. p. constitie 6 mlrd lei.
Pe fundalul retragerii continue a statului din finanţarea sferei sociale, de rînd cu restrîngerea activităţii economice a agenţilor economici, în ultimii 5 ani au încetinit de circa 4 ori ritmurile de creştere a veniturilor cetăţenilor; inclusiv de 3,2 ori a salariilor şi de 4,5 ori a pensiilor.
De la creşteri medii anuale salariale de 24% în 2004-2008 acestea s-au redus la doar 7,7% în 2009-2013.
Au încetinit de 3 ori ritmurile de creştere a bugetului în domeniul sănătăţii. S-a redus semnificativ finanţarea sistemului de sănătate din partea statului. Cheltuielile bugetare destinate sectorului s-au diminuat de la de la 6,4% din PIB în 2009 la 4,6% în 2012- în 2011.
Ritmul de creştere a salariilor lucrătorilor medicali a încetinit de 5 ori. Majorarea reală cumulativă timp de 4 ani 2010-2013 a fost de +6% (-0,5% în 2010; 0% în 2011; +5% în 2012; +1% 2013 şi doar începînd cu 1 iulie 2014 au fost operate majorări de circa 20% ce vor constitui real în mediu pe an în jur de 10%.
Așa că, promisiunile Ministrului Usatîî (2011) de a majora salariile medicilor la 10000 lei au rămas nerealizate.
De ce în Republica Moldova bursa studențească nu corespunde salariului minim și ce ameliorări în materia respectivă propuneți?
Ne propunem să majorăm bursa cel puțin până la un nivel minim de existență, pentru aceasta avem nevoie de oameni care să aibă care să fie preocupți de aceste probleme, dar și de bani la buget, care pot fi găsiți prin combaterea economiei tenebre.
În 2008- 2009 organizațiile de tineret ale PLDM, PD, PL aduceau critici dure în adresa Partidului Comuniștilor, ca un exemplu al «politicilor negative» aducînd nivelul burselor studențești. În programele electorale din 2009-2010 aceste partide de opoziție de atunci promiteau majorarea burselor și chiar echivalarea burselor studențești cu salariul mediu pe economie, adică pînă la 4000 lei (această promisiune a fost inclusă în program electoral al PLDM în iulie 2009). Între timp, PCRM timp de opt ani de guvernare a adus valoare medie a bursei de la 73 lei în 2001 pînă la 532 lei în 2009. Acest lucru era posibil datorită majorărilor anuale ale burselor. Timp de 4 ani ai guvernări AIE, din 2010 pînă în 2013, bursa studențească nu a fost majorată nici un leu, nici cu un ban. Unica fracțiune parlamentară, care toți acești ani înainta propunerea de alocare surselor financiare în bugetul de stat pentru majorarea burselor, a fost PCRM. Unica majorare a burselor a vut loc în 2014 numai cu 10%, fiind un cadou electoral studenților.
În programul electoral PCRM propune ca Bursa studenţească să atingă nivelul minimului de existenţă şi să fie indexată anual, în dependenţă de mărimea inflaţiei.
Tinerii trebuie să beneficieze de posibilitatea unor burse private, iar PDM va susține o lege care să permită acest lucru.
Angajamentul PDM este să crească nivelul de bunăstare pentru toți cetățenii țării. Atragerea de investiții în economie va însemna nu doar noi locuri de muncă bine plătite, dar și creșterea veniturilor la bugetul de stat prin impozitarea și taxarea noilor locuri de muncă. Acest lucru va însemna, la rândul său, mai mulți bani pentru cheltuielile din sectorul public, inclusiv pentru bursele de studenți.
O măsură complementară pe care o susține PDM pentru asigurarea veniturilor studenților este aceea de a promova legile care să le permită tinerilor să beneficieze de bursele private pentru realizarea studiilor, în domeniile cele mai căutate pe piața muncii.
PDM vrea, de asemenea, că crească numărul de burse la specialităţile IT din învăţământul de stat, pentru a-i motiva pe studenţi să se îndrepte către aceste specializări.
Moldova este o țară în curs de dezvoltare, iar economia trebuie refăcută din temelie. Să nu uităm că în Moldova, numărul persoanelor angajate în câmpul muncii este mai mare decât numărul celor neangajați, din acest motiv și în domeniul burselor studențești nu s-au făcut intervenții. Însă schimbările urmează să se producă. Bursele studențești vor crește treptat.
Cum vedeți Dvs. rezolvarea problemei transportului public pentru studenți interurban în cadrul orașului Chișinău?
Mai întîi de toate trebuie să schimbăm primarul mun. Chișinău și să obținem majoritatea în cadrul Consiliului Municipal. Transportul public ultimii ani de zile a devenit o mare problemă a capitalei noastre. Așa că, PCRM invită toți doritorii, în special studenți, la un dialog cu privire la căile de rezolvare acestei probleme.
PDM propune introducerea cartelelor sociale subvenționate de stat pentru categoriile social-vulnerabile, dar și pentru studenți.
Deși acordarea unor facilități pentru transportul public din Chișinău ține de competența autorităților locale, PDM are o soluție pentru această problemă.
În acest sens, vom susține implementarea sistemului de bilete electronice pe plan național, care să includă toate tipurile de transport interurban. În cadrul acestui proiect, care este la etapa finală de elaborare, vom propune introducerea cartelelor sociale, care vor fi subvenționate de către stat și care vor viza anumite categorii social-vulnerabile, inclusiv studenții din familii nevoiașe.
Pentru municipiul Chișinău, este important să avem o strategie de dezvoltare a transportului public. Deciziile privind introducerea anumitor rute, scoaterea și modificarea lor nu pot fi luate la ghici și nici în funcție de preferințele de moment ale cuiva. În cadrul acesteia, e necesar a fi luate în considerare traseele pe care se deplasează studenții și asigurat transportul public necesar.
Primaria Chișinau a demarat o reformă majoră în acest sens, care privește modernizarea transportului public, dovadă fiind și troleibuzele noi. La fel, propunem o rigiditate mai mare pentru tot transportul public din partea autorităților în așa fel, încât să asigurăm siguranța la trafic și reducerea numărului de accidente rutiere.
Cum intentionați să soluționați problema emigrării tinerilor în căutarea unui loc de muncă?
Este important să le asigurăm tinerilor un loc de muncă, pentru ca ei să nu plece peste hotare pentru a își face o carieră. Tocmai din acest motiv, în planul 2020, PLDM își propune crearea locurilor de muncă aici, acasă.
Vom elabora și implementa politici de facilități fiscale pentru susținerea companiilor care investesc în pregătirea profesională și angajează tineri și absolvenți. Deja au fost adoptate legi pentru a contabiliza implicarea tinerilor în ONG-uri și alte activități de voluntariat drept o experiență de lucru transferabilă în sectorul privat. Vom dezvolta o agricultură modernă de prelucrare a produselor animale și animaliere, prin subvenții și formare profesională. Vom distruge monopolurile care împiedică concurența și cresc prețurile de consum.
Prin crearea locurilor de muncă bine plătite în Republica Moldova. De aceea insistăm pe obiectivul integrării în UE și NATO, care vor aduce și fonduri bănești, stabilitate economică și investiții – lucruri necesare dezvoltării infrastructurii și economiei în ansamblu. Avem și exemple în acest sens : Romania, Bulgaria, Cehia, Țările Baltice, etc.
Pentru atragerea tinerilor să revină și să rămînă acasă, PCRM propune un set de măsuri social-economice:
• Vom majora, cel puţin de cinci ori, alocaţiile pentru naşterea şi îngrijirea copiilor;
• Familia cu doi copii va deveni o normă socială. În acest sens, vom institui mecanisme financiare de participare a statului conform principiului progresiv. Punctul de pornire va fi alocaţia la naştere, care va depăşi de opt ori minimul de existenţă;
• Vom asigura accesul fiecărui copil la educaţie preşcolară;
• Vom susţine familiile tinere în soluţionarea problemei locative;
• Vom elimina procesul distructiv de “optimizare” și vom restabili, în baza solicitărilor cetăţenilor, funcţionarea școlilor închise de guvernarea actuală;
• Vom asigura școlarizarea universală a copiilor, indiferent de locul lor de trai şi statutul social al familiei;
• Învăţămîntul profesional, tehnic, vocaţional va fi gratuit şi accesibil.
• Casele de cultură şi centrele pentru tineret din satele şi oraşele Moldovei vor fi restabilite. Vom asigura accesul copiilor la secţiile sportive, educaţie extraşcolară, şcoli de arte, prin susţinerea financiară bugetară relevantă;
• Studiile superioare în instituţiile de învăţămînt din subordinea structurilor de forţă, în instituţiile superioare de stat în domeniile pedagogie, medicină (cu excepţia stomatologiei şi farmaceuticii), zootehnie, inginerie, cultură fizică, sport, arte vor fi finanţate completamente din bugetul de stat;
• Vom restabili cota zero a impozitului pe venitul reinvestit. Vom extinde acţiunea acestei măsuri pe o perioadă de 5 ani.
Punctul numărul 1 al programului PDM este crearea de locuri de muncă bine plătite aici, în Moldova.
PDM vrea să soluționeze problema emigrării chiar prin crearea locurilor de muncă bine plătite la noi, acasă, despre care ne-am referit în răspunsurile de mai sus. PDM este singurul partid care a venit cu un plan complex, dar și realist, de creare de noi locuri de muncă și de creștere a bunăstării fiecărei familii din Republica Moldova.
În plus, PDM propune un set de măsuri pentru reîntregirea familiilor din Moldova. Noi credem că moldovenii care au plecat peste hotare trebuie încurajați să revină acasă.
În acest sens, PDM propune ca orice moldovean din străinătate care vrea să investească cel puțin 10.000 de euro într-o afacere acasă să primească un grant nerambursabil de 10.000 de euro pentru investiții suplimentare.
Pentru cei care revin în țară, dar nu știu de unde să înceapă, PDM a gândit un program de cursuri gratuite de consultanță în afaceri.
De asemenea, PDM vine cu propunerea ca fiecare expert în domeniul IT care revină acasă din străinătate să fie scutit de impozitul pe salariu timp de 1 an. PDM se angajează să realizeze o harta a locurilor de muncă potrivite pentru specialiștii din domeniul IT, astfel încât aceștia să-și poată găsi mai repede un loc de muncă.
O altă măsură îi vizează pe tinerii care își fac studiile în străinătate. PDM susține ca absolvenții de studii peste hotare să fie angajați în țară. Pentru acești tineri specialiști vom acorda un număr de locuri în administrația publică centrală și locală, în funcții potrivite pregătirii lor.
Ne vom asigura de continuarea și extinderea programului PARE 1+1 prin care moldovenii plecați peste hotare sunt încurajați să-și deschidă o afacere în Republica Moldova. PDM propune dublarea fondurilor disponibile pentru acest program și prelungirea lui până în 2018 pentru că vrem ca remitențele moldovenilor să meargă în investiții și noi locuri de muncă, nu în consum.
De ce Republica Moldova trebuie să aleagă între Uniunea Europeana și Uniunea Vamală?
Pentru că UE înseamnă pace, prosperitate, un viitor asigurat, locuri de muncă bine plătite și un trai decent. Anterior am vorbit de exemple concrete, iar Uniunea Vamală practic nu există, aceasta nu este decât o invenție a Kremlinului pentru a păstra R. Moldova în sfera ei de influență, asa cum este acum – cu justiție care nu funcționează, cu economia la pământ și fără siguranța zilei de mâine. Toate țările dezvoltate din Europa sunt membre NATO, poate cu mici excepții, dar nu în Uniunea Vamală.
Moldova trebuie să mențină vectorul european, dar și relațiile bune cu Rusia. PDM e cel mai potrivit partid pentru a face ambele lucruri.
PDM susține relații mai puternice atât cu Uniunea Europeană, cât și cu Uniunea Vamală. Integrarea în Uniunea Europeană este o prioritate pentru PDM, asumată inclusiv în documentele sale programatice. În același timp, milităm pentru relații bune cu Rusia. Noi credem că putem să rămânem în relații bune cu Rusia fără să renunţăm la obiectivul nostru de integrare în Uniunea Europeană.
PDM a demonstrat că menținerea unor relații bune și cu Estul și cu Vestul este posibilă. Astfel, PDM prin reprezentanții săi în Parlament și Guvern a menținut cursul european și a pus în aplicare reformele cerute de UE. Totodată, PDM, prin ministrul Economiei Andrian Candu, a reușit recent să semneze contractul de furnizare a gazelor naturale cu Rusia, care va însemna tarife mai mici pentru consumatorii din Republica Moldova.
Unul din specificul acestei campanii electorale constă în încercarea oponenţilor noştri politici de o a petrece pe linia de scindare a societăţii în adepţi categorici ai Vestului sau Estului. În spatele acestor intenţiilor periculoase se ascunde de fapt încercarea laşă a celor ce au condus Republica Moldova din 2009 încoace de a se detaşa de responsabilitatea pentru nesoluţionarea problemelor economice şi sociale acute ale populaţiei, şi de a distrage cetăţenii de la aprecierea obiectivă a politicilor sociale eşuate.
Subiectele ce ţin de problemele sociale (în agravare continuă în ultimii 5 ani) fie lipsesc cu totul în spaţiul mediatic fie acestora li se atribuie o importanţă minoră, iar dezbaterile necesare între principalii concurenţi electorali pe marginea situaţiei şi rezultatelor reale din sfera socială sau pe marginea ideilor sau platformelor menite să sporirească în perspectivă calitatea vieţii oamenilor au fost substituite prin tirajare de minciuni, aplicarea diverselor tehnici de manipulare a opiniei publice, etc.
Beneficiile pe care le poate aduce politica externă a Republicii Moldova, orientată atît spre Est cît şi spre Vest, vor servi intereselor ţării noastre. Nu este nimic mai important pentru dezvoltarea ţării şi a economiei decît restabilirea integrităţii teritoriale a Republicii Moldova. Anume această sarcină, la această etapă, trebuie să dicteze priorităţile politicii externe.
Pentru a realiza obiectivul:
• PCRM va fortifica principiul de neutralitate constituţională şi va tinde să obţină recunoaşterea internatională a acestui statut; neutralitatea constituţională a Republicii Moldova va fi consolidată în acte legislative suplimentare.
• Vom demara imediat negocierile cu Rusia în vederea anulării tuturor interdicţiilor la importul de producţie agricolă moldovenească. Vom restabili relaţiile de prietenie şi încredere cu Rusia;
• Vom organiza un referendum naţional în problemele integraţioniste ale Republicii Moldova;
• Concomitent, vom prelua cele mai bune modele şi standarde europene de organizare a vieţii sociale;
• Vom asigura protecţia cetăţenilor Republicii Moldova, indiferent de ţara în care lucrează. Statul este obligat să le protejeze drepturile;
• Vom renunţa la politica externă unilaterală, promovată de actuala guvernare , vom reveni la politica deschiderii bazate pe un dialog permanent şi eficient atît cu Vestul, cît şi cu Estul; vom elabora un model echilibrat, durabil, de dezvoltare a Republicii Moldova;
• Vom revizui întreg sistemul de acte legislative şi normative pentru a omite prevederile discriminatorii pentru producătorii autohtoni şi vom dezvolta un mediu de afaceri favorabil.
Astfel, condiţiile externe de modernizare a Moldovei se conturează, devenind clare şi concrete – neutralitatea, reintegrarea şi continuarea modernizării în baza politicii europene de vecinătate. Recunoaştem beneficiile economice evidente din participarea Moldovei în procesele integraţioniste în spaţiul postsovietic, care vor aduce preţuri accesibile la resursele energetice, investiţii de miliarde în economia moldovenească, pieţe enorme de desfacere, respectarea drepturilor sutelor de mii de migranţi.
Uniunea Vamală este pregătită să se integreze economic cu Republica Moldova. Poporul moldovenesc, în cadrul unui referendum, va lua decizia privind aderarea la acest spaţiu, va decide calea de modernizare economică a ţării. Această idee demult interesează societatea moldovenească, care, în sfîrşit, trebuie să decidă.
La moment, ţara noastră nu este pregătită să realizeze cerinţele Acordului de Asociere cu UE, semnat în grabă de guvernarea coruptă şi îndreptat împotriva partenerilor noştri din Est. Moldova are nevoie de un acord care va ţine cont de interesele întregului popor moldovenesc, inclusiv şi ale locuitorilor din stînga Nistrului.
PCRM garantează că cele mai principiale probleme ce ţin de dezvoltarea ţării, vectorul extern, schimbările politice şi administrative interne, vor fi soluţionate doar în cadrul unor referendumuri naţionale.
La aceste alegeri, Moldova va alege între a merge înainte, spre dezvoltare și stat de drept sau se va întoarce înapoi, atunci când era o țară izolată.
Republica Moldova nu are alternative viitorului European. Este prioritar menținerea relațiilor strategice cu Federația Rusă și cu toate statele din vecinătate. PLDM consideră că Republica Moldova își are locul în familia europeană. Rădăcinile noastre sânt europene. Moldovenii își doresc un viitor mai bun, caracteristic spațiului european: mai multe locuri de muncă, salarii mai mari, mai multe investiții, libertatea de a călători, drepturi egale pentru fiecare cetățean și mai multe oportunități pentru tineri și femei.
Evenimentele recente dramatice din Ucraina demonstrează cât este de important viitorul european pentru tineri. PLDM salută curajul celor din Ucraina care au ridicat vocile pentru un viitor european, și promitem să contnuăm munca noastră pentru a apropia Republica Moldova de Europa și de instituțiile sale.
Ce schimbări ați introduce în actualul sistem de învățămînt superior al Republicii Moldova?
Moldova are nevoie de un Pact național pentru educație, semnat de toate partidele și respectat de toate guvernele.
În lumea modernă competiția este câștigată de acele state care au un sistem de învățământ bine pus la punct. Iată de ce PDM consideră domeniul Educației ca fiind de importanță strategică.
Ca prim pas, noi propunem ca forţele politice democratice din Republica Moldova să îşi asume, de comun acord, o strategie coerentă pentru învăţământ care să ia forma unui Pact pentru Educaţie. Un astfel de Pact va avea rolul să asigure coerența reformelor pozitive începute în acest domeniu. Pentru conținut acestui Pact trebuie să ascultăm specialiștii din Moldova și să se inspirăm din bunele practici ale țările avansate din UE.
În același timp, pentru a crește competitivitatea noastră ca țară, vom aloca mai multe fonduri pentru Educație și Cercetare. În felul acesta vom oferi suportul științific pentru o creștere durabilă a economiei Republicii Moldova.
O altă direcție a măsurilor PDM în domeniul Educației vizează adecvarea mai bună a sistemului de învățământ la cererea de pe piața muncii. În acest sens, PDM va insista ca reforma curriculară să aibă ca scop dobândirea de către elevi și studenți a acelor competenţe care să-i ajute să se integreze mai ușor în câmpul muncii.
Un învățământ de calitate le va asigura tinerilor abilități de viață suplimentare și gândire critică, dar și capacitatea pentru a lansa o afacere, a asimila noi tehnologii informaționale și a pătrunde ușor în esența industriilor inovatoare. Primele schimbări au fost deja făcute: adoptarea Codului Educației, modificarea regulamentului de admitere, modificarea modului în care sunt acordate bursele studențești.
PLDM își propune să creeze condițiile necesare pentru ca toți studenții să muncească productiv și să persevereze: săli de curs amenajate și dotate cu mijloace interactive și calculatoare, campusuri și cămine conectate permanent la internet, programe de mobilitate de schimb al studenților, la toate treptele de educație. Va fi modificată curricula astfel încât accentual să fie pus pe obținerea abilităților și cunoștințelor necesare tinerilor pentru a face față unui mediu economic competitiv.
Va fi implementat un sistem modern de evaluare a calității studiilor universitare, cu accent pe valoarea cunoștințelor.
Trebuie să ne propunem ca universitățile noastre să ajunga cel puțin printre primele 1000 din lume, asta ar însemna o calitate a studiilor mai bună, efectuarea stagiilor de practică de calitate, care ar oferi tinerilor specialiști abilitațile necesare pentru muncă. Interacționarea universităților noastre cu cele de peste hotare ar permite mobilitatea studenților și profesorilor pentru a obține aptitudini necesare unei economii bazată pe concurență și o gândire critică.
1) Depolitizarea sistemului de învățămînt superior.
2) Lupta reală cu corupția în cadrul universităților
3) Studiile superioare în instituţiile de învăţămînt din subordinea structurilor de forţă, în instituţiile superioare de stat în domeniile pedagogie, medicină (cu excepţia stomatologiei şi farmaceuticii), zootehnie, inginerie, cultură fizică, sport, arte trebuie să fie finanţate completamente din bugetul de stat;
4) Controlul statului asupra creșterii inexplicabile a prețurilor la contractile de studii și traiului în cămine
5) Stimularea mai multor forme de autoguvernare studențească
6) Numărul de locuri cu predare în limbă rusă în instituţiile de învăţămînt de stat trebuie să fie restabilit;
De ce politicienii ar trebui să răspundă la întrebările alegătorilor?
Politicienii au fost mandatați de către popor să conducă țara și sunt direct responsabili în fața alegătorilor. Un politician care nu este în legătură directă, zi de zi, cu alegătorii săi este ca un computer neconectat la internet, este inutil. Noi vedem această comunicare cu alegătorii pe două planuri: în primul rînd cred că orice politician trebuie să știe ce vor alegătorii săi zi de zi, ce nevoi au, ce își doresc de la societate, dar și de la clasa politică. În același timp, în al doilea rînd, considerăm că un politician care nu știe să le comunice alegătorilor săi ceea ce a făcut pentru ei nu poate fi considerat un om politic responsabil. Atâta timp cât există transparență de ambele părți, alegători și politicieni, credem că societatea, dar și clasa politică, vor avea numai de cîștigat.
Înainte de a cere votul oamenilor, PDM le cere părerea. Întrebările oamenilor au ajutat PDM la pregătirea planului pentru viitorul Moldovei.
Noi credem că o politică de tip european este cea care pune în centrul atenției problemele oamenilor. Înainte să le cerem cetățenilor votul, noi credem că ar trebui să le cerem opinia. Iată de ce PDM este partidul care se consultă cu oamenii. Noi vrem să știm care sunt problemele reale ale oamenilor, pentru a putea veni cu cele mai bune soluții pentru rezolvarea lor.
Anume asta a făcut PDM în această campanie. Mai întâi le-am oferit oamenilor dreptul să stabilească candidații PDM pentru Parlamentul țării. Exercițiul a fost un succes, iar în prezent PDM este singurul partid a cărui listă de candidați a fost stabilită de oameni.
Apoi am venit în fața oamenilor să le prezentăm soluțiile noastre pentru a crește Moldova. La capătul acestor întâlniri, PDM a prezentat Platforma electorală a partidului – un document de referință, structurat pe 12 capitole, care conține soluții discutate cu oameni din toate colțurile țării și validate de lideri internaționali importanți.
Am manifestat deschidere și pentru inițiativele civice, inclusiv cele venite din partea tinerilor. Așa s-a născut parteneriatul cu o comunitate de voluntari din Republica Moldova, reuniți sub o denumire sugestivă – Prietenii Moldovei. În momentul de față, această comunitate dezvoltă acțiuni civice, pe care PDM le susține în totalitate.
Dacă politicienii nu răspund la întrebările și nu rezolvă problemele, atunci ei trebuie să-și caute alte ocupații.
Politicienii trebuie să se afle permanent în contact cu oamenii pentru a fi la current cu problemele societății, a căuta soluții la ele, iar oamenii ar avea posibilitate să pună presiune pe ei pentru ca aceștia să-și respecte promisiunile, așa se întâmplă într-un stat democratic.
Ce facilități există sau vă propuneți să introduceți pentru ca tinerii absolvenți să poată avea un loc de trai decent?
Propunem ca noi împreună cu dumneavoastră, stimați tineri, să implementăm oferta noastră pentru dezvoltarea Republicii Moldova.
PDM a demarat cel mai mare proiect de construcție a locuințelor sociale din Moldova. Beneficiarii vor fi 700 de familii, în special din familii de tineri specialiști și familii cu mulți copii.
Chiar și în condițiile unui deficit acut de resurse financiare, am reușit să susținem mai multe proiecte sociale pentru tinerele familii din Moldova. Unul din aceste proiecte, demarat prin intermediul Ministerului Dezvoltării Regionale și Construcțiilor, a vizat construcția de locuințe sociale, în mai multe raioane ale țării. Ca urmare a acestui efort, în Sîngerei, Briceni, Călărași, Leova, Hîncești, Ialoveni, Soroca vor fi date în exploatare blocuri cu apartamente la cheie de care vor beneficia circa 700 de familii cu mulți copii, dar și familii de medici, profesori, tineri specialiști.
Noi suntem conștienți că avem nevoie de mai multe astfel de locuințe. De aceea, PDM va extinde în următorii ani programul de locuințe sociale pentru a veni în sprijinul cât mai multor familii tinere din țara noastră.
O altă măsură cu care vrem să ajutăm tinerele familii să obțină un spațiu de locuit sunt creditele de lungă durată la o dobândă mică. În acest PDM propune un pachet de măsuri prin care statul va asigura fondurile de garantare a acestor credite și va subvenționa o parte din dobânzile contractate.
PL déjà a implementat în cadrul Primăriei Chișinau programul „Prima Casă”, el oferă posibilitatea tinerilor să aibă acces la locuințe în condiții de plată avantajoase, cu achitarea lor în termeni de pâna la 20 sau 30 de ani. Acest program propunem să fie extins la nivelul întregii republici, el fiind déjà verificat, functionează, trebuie doar să fie antrenate mai multe bănci și să fie extins.
Tinerilor specialiști, care pleacă în sate, conform legii, le este asigurată o locuință pentru o perioadă de 3 ani. Vom îmbunătăți mecanismul de suport pentru tinerii specialiști, care se vor angaja să revină în localitățile rurale pentru a profesa. În același timp, vom atrage resurse de la Uniunea Europeană pentru a fortifica programele care susțin tinerii în a-și procura prima casă. Ne propunem să subvenționăm dobânda pentru creditele ipotecare, la procurarea unei locuințe de către familiile tinere.
Pentru tinerii specialiști, care pleacă în sate, conform legii, le este asigurat o locuință pentru o perioadă de 3 ani. Vom îmbunătăți mecanismul de suport pentru tinerii specialiști, care se vor angaja să revină în localitățile rurale pentru a profesa.